U sklopu međunarodnog pozorišnog festivala „Teatar na raskršću“, u Narodnom pozorištu niškoj publici 16. marta, prikazana je predstava „Višnjik“, reditelja Vasilija Senjina, a u izvođenju plevenskog teatra „Ivan Radoev“. Nakon dvoipočasovne predstave u foajeu pozorišta održan je okrugli sto na kome su govorili glumci i pozorišni kritičari.
Jedna od glavnih inovacija u predstavi ovog bugarskog teatra jeste kontrapostavka glumaca i publike. Osnovna tema komada i okruglog stola bila je smrt pozorišta, odnosno pitanje opstanka teatra u savremenom svetu, gde je višnjik metafora pozorišta. Po rečima glumaca i kritičara ideja ovog postupka bila je da promeni perspektivu gledaocima, ali i čitav pristup temi.
Govoreći o postavci, jedan od kritičara je istakao:
„Voleo bih predstavu sa više iluzije, sa više emocija, zato što se ovde otvaraju ona najvažnija pitanja ljudskog bitisanja, jer ovde je najvažnije vapajno postavljeno pitanje – Da li će ikada biti bolje?“
Kritičarka Aleksandra Glovacki istakla je da nije videla nikakvo pitanje vezano za opstanak pozorišta u ovoj predstavi, dodajući da nije dovoljno obrnuti gledališnu scenu da bi se postavilo pitanje pozorišta. Glavna primedba joj je bila nedosledno ukidanje realističkih elemenata u drami. Ovi stavovi izazvali su oštre polemike.
Na okruglom stolu govorili su još i hrvatski teatrolog Jelena Lužina, direktor plevenskog pozorišta Vasil Vasilev i brojni glumci.
Na kraju diskusije prisutnima se obratio i generalni konzul Republike Bugarske u Nišu Edvin Sugarev, koji je istakao da se raduje ovakvom vidu saradnje između Srbije i Bugarske i da je srećan što je video Čehova u jednoj drugačijoj postavci.
Teodora Stojančov
Foto: DIP Production