Laureat Nišvila 2017: Nagrada za životno delo – Biseri Veletanlić

   Tradicionalna nagrada za životno delo koju Nišville jazz festival dodeljuje zaslužnim domaćim muzičarima, ove godine će biti uručena vokalnoj umetnici Biseri Veletanlić. Bisera će prve večeri festivala, 10. avgusta, takođe po tradiciji – i otvoriti Nišville 2017.

   Bisera Veletanlić je, osim toga što je i dalje jedno najvećih imena zabavne muzike na ex-Yu prostorima, sigurno i jedna od najoriginalnijih džez pevačica na Balkanu. Od muzičkih početaka sa sestrom Senkom, preko „inficiranja“ džezom i „kaljenja“ na nastupima u  američkim klubovima u Nemačkoj, do prvih singlova i uspeha na festivalima – pa sve do današnjih dana  – kada pesme u njemom izvođenju doživljvaju novu mladost – Bisera je uvek bila duboko u džezu. A tu muziku je učila od najboljih: Sare Von, Arete Frenklin, Bili Holidej, Ele Ficdžerald (….), jer kako sama kaže – većina kvalitetnih i revolucionarnih stvari u muzici 20. veka potekla je upravo od crnih vokalista i instrumentalista. Veoma često je nastupala sa big bendovima i kombo bendovima sastavljenim od najboljih domaćih muzičara na džez festivalima (između ostalih i na prvom Nišvilu 1995. godine), klubovima i TV emisijama. Snimci tih nastupa već decenijama skupljaju prašinu u raznim audio arhivama i čekaju nekog producenta da od svega toga sklopi makar jedan pravi Biserin džez album – koji bi sigurno bio pravi džez biser. Uostalom, to bi sigurno bio i album koji bi Bisera sa dobrom ekipom muzičara mogla i sada da snimi i to za svega par sati. Njena sposobnost prilagođavanja različitim muzičkim idiomima možda se najbolje vidi  u ne tako davnoj saradnji – u studiju, ali i na koncertima sa grupom Darkwood Dub. Bisera se perfektno uklopila u savremeni stil ovog benda, zadržavši pri tom sve elemente po kojima je prepoznatljiva.

   S druge strane, kada je reč o zabavnoj muzici – Bisera je imala sreću da za nju pišu neki od najboljih jugoslovenskih kompozitora (Kornelije Kovač, Arsen Dedić i mnogi drugi), ali su i ti autori imali sreće da njihove pesme upravo u Biserinom izvođenju dobiju ultimativnu verziju.

   Čak i kada bi se svi Biserini hitovi iz domena zabavne muzike  prepakovali u smislu da se njen glas sa ploča bez ikakvih izmena, umesto pratnje revijskog orkestra stavi preko aranžmana za džez sastav – rezultat bi ponovo bio – džez u najboljem smislu reči. O njenim vokalnim kvalitetima dovoljno govori činjenica da je, možda više od bilo kog drugog pevača zabavne muzike, na festivalima zabavne muzike upravo Bisera osvojila najviše nagrada za interpretaciju od strane stručnih žirija. Za najbolju je i dalje smatraju mnoge kolege: svojevremeno je pobedila i u Portorožu kada je na jedinstvenom festivalu nastupilo 16 najboljih jugoslovenskih pevača, koji su istovremeno bili i žiri! Pobeđivala je i na festivalima u Austriji (uz pratnju Bečkog big benda), Luksemburgu….

   Bisera Veletanlić sigurno ima i više nego simboličan uticaj na razvoj jednog od najboljih srpskih džez muzičara mlađe generacije – svog sestrića Vasila Hadžimanova sa kojim i danas često nastupa.

   Verovatno najveći komplment dobila je od jedne od najvećih džez pevačica i svog idola iz mladosti: Kada je na džem sešnu posle koncerta u Beogradu čula Biseru, legendarna Sara Von joj je rekla: „Šta ćeš ti ovde? Hajde samnom u Ameriku“. Bisera joj se zahvalila na komplimentu i skromno odgovorila da tamo sigurno ima mnogo boljih pevača od nje, na šta joj je Sara, uz karakterističan gromoglasan smeh  rekla : “Ali, pobogu, nijedan beli! Beli ljudi u Americi ne umeju da pevaju kao ti”.

Izvor: Nisville Jazz Festival

Foto: Stanislav Milojković

Nisville 1995 live Lazar Tošić Quintet/Bisera Veletanlić

Bisera Veletanlić & Darkwood Dub – Milo moje

Napisao/la
Bez komentara

Ostavi komentar