a

Medijski konkurs u Nišu: Četiri petine budžetskog novca za medije bliske vlastima

Od 78,5 miliona dinara, koliko je ove godine u Nišu dodeljeno medijskim projektima od javnog interesa, više od četiri petine sredstava (81,46 odsto) dobili su mediji koji su, po izveštajima različitih medijskih i antikorupcijskih organizacija, bliski vlastima po osnovu vlasništva, uređivačke politike i finansijskog poslovanja.

Rešenje o dodeli budžetskih sredstava, koje je potpisao načelnik Gradske uprave Ljubiša Janić, objavljeno je na veb sajtu Grada Niša. Načelnik Gradske uprave donosi ovakvo rešenje na predlog Stručne komisije za ocenu projekata koju čine medijski radnici. On bira i članove te komisije, među kandidatima koje su predložile novinarske organizacije ili su se oni samokandidovali.

Medijima Radomirovića i Gašića – 58 miliona

Mediji niške porodice Radomirović – televizija Belle amie i Narodne novine, i PR agencija „Deni video“ Danijele Vuković, koja je zaposlena u Radomirovićevoj „medijskoj imperiji“, inkasirali su 29 miliona dinara, što je više od trećine ukupnih sredstava.

Televizija i portal Zona plus, u vlasništvu Vladana Gašića, inače sina Bratislava Gašića, direktora Bezbednosno informativne agencije (BIA) i nekadašnjeg funkcionera Srpske napredne stranke (SNS), dobili su 14,4 miliona dinara (skoro petinu sredstava).

Gašićima i Radomirovićima je još 14,4 miliona dinara „obezbedila“ Niška televizija, čiji je vlasnik konzorcijum koji čine Radomirovićeve Narodne novine i Slađana Ostojić, direktorka Gašićeve Televizije Zona plus.

Televizija Kopernikus cable network, u vlasništvu poverenika SNS-a za Niš Zvezdana Milovanovića, inače brata Srđana Milovanovića, koji je nedavno kupio TV Prva, TV 02 i B92.net, primiće po ovo osnovu 3,5 miliona dinara.

Radio 018 i Gradski portal 018, čiji je vlasnik član niške SNS Nikola Panić, koji je predstavljan i kao član Službe informisanja te stranke, dobili su 2,5 miliona dinara.

Iz budžeta je 1,2 milion dinara opredeljeno za Miloša Stošića, osnivača PR agencije za računarsko programiranje „Cloudclode“, koja ima upravljačka prava nad Niškim portalom koji je u vlasništvu Jelene Đorđević, supruge direktora niške Tržnice i funkcionera SNS-a Gorana Đorđevića.

Novinarske organizacije i udruženja koja su najkritičnija prema politici vlasti u medijskoj oblasti već treću godinu zaredom nisu imala svoje predstavnike u niškoj Stručnoj komisiji za ocenu projekata.

Većina članova ovogodišnje Stručne komisije nije prvi put u njoj- Zoran Veličković je član komisije treću godinu zaredom, a Marina Dimitrić i Aleksandar Simić- već drugu godinu. U poslednje tri godine, u komisiji je dva puta bio i Dušan Stojanović.

Stručna komisija tvrdi da je radila nepristrasno, a načelnik Gradske uprave izbegava novinare

U Stručnoj komisiji kažu da „stoje iza svake odluke“ i tvrde da su prilikom ocenjivanja „vodili računa isključivo o profesiji i kvalitetu projekata, a ne o mediju koji je taj projekat kandidovao“.

Srđan Conić, predsednik Stručne komisije, kaže da projekti nisu ocenjivani „po sistemu bodovanja“, već po kriterijumima koje je propisao konkurs.

– Nisu svi članovi Komisije ocenjivali sve projekte, već je svaki član ocenjivao deo projekata koji mu je dodeljen na osnovu njegove kompetenosti. Svi članovi komisije su, međutim, ostvarili uvid u sve projekte, a na kraju smo jednoglasno donosili odluke – kazao je on.

Zoran Veličković primećuje da je nivi medijskih projekata, pogotovu onih koje kandiduju veći i tradicionalni mediji, „prilično nizak“, i kaže da se „čudi“ kako ti mediji dobijaju projekte pred mežunarodnim donatorima.

On kaže da sledeće godine neće biti član Stručne komisije, nakon što je prethodne dve godine bio njen predsednik, a ove godine član. „Ne misli da je bogom dan“ za stalno članstvo u istoj komisiji, kao što misle, kako tvrdi, „mnogi“ u komisijama po Srbiji.

– Ponavljanje članstva u jednoj istoj komisiji ima i dobre i loše strane. Dobre su da na taj način ostvarujete kontinuitet, koji vam pomaže u radu, pa možete da prepoznate, na primer, da li neki medij ponovo konkuriše sa istim projektom koji je već budžetski podržan. Loše je to što postoji rizik da se vremenom uđe u neke nečasne kombinacije, što se, pretpostavljam, kod nekih ljudi i događa – kaže Veličković.

Veličković je, inače, vlasnik pet medija- Televizije Vranje, Radija Vranje, portala Vranje, Televizije Bujanovac i Radija Bujanovac.

Načelnik niške Gradske uprave Janić danas nije odgovorio na pitanja novinara vezanih za ovaj konkurs. Javnost je, tako, ostala uskraćena za odgovore na pitanje po kom je kriterijumu u poslednje tri godine birao članove Stručne komisije, zašto se isti članovi ponavljaju iz godine u godinu i zašto u komisiji nema predstavnika novinarskih organizacija i udruženja koji su najkritičniji prema politici vlasti u medijskoj oblasti.

Raković: organizovani kriminalni poduhvat

Svetozar Raković, generalni sekretar Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS-a), ocenjuje da je i ovogodišnji niški konkurs dokaz da je „na delu izigravanje smisla celog sistema sufinansiranja javnog interesa“.

Prema njegovom mišljenju, takvo „izigravanje“ omogućava okolnost da se za članove stručnih komisija „imenuju nekompetentni pojedinci koji veoma poslušno i po automatizmu svoje kriterijume podređuju političkim i propagandnim interesima vlasti“.

Raković podseća da na niškom konkursu „godinama unazad nema kandidata najvećih i renomiranih udruženja- Udruženja novinara Srbije (UNS), NUNS-a, Nezavisnog društva novinara Vojvodine (NDNV), Asocijacije nezavisnih elektronskih medija (ANEM) i Lokal presa“, a ima „javnosti nepoznatih udruženja kao što su Profesionalno udruženje novinara Srbije (PROUNS), Društvo novinara Niša (DNN) ili Udruženje elektronskih medija ConNet“.

– Zbog svega toga, NUNS poslednjih godina javno ukazuje da je reč o organizovanom kriminalnom poduhvatu. Naše analize sa takvom ocenom uvažavaju i pojedine međunarodne organizacije kao što su Evropska federacija novinara, Reporteri bez granica, ali i Evropska komisija, koja u svojim izveštajima o napretku redovno kritikuje praksu projektnog sufinansiranja medija – kaže Raković, dodajući da je za sada „to bez ikakvih rezultata“.

Blagojević: konkursima se kupuje lojalnost medija vlastima i legalizuje korupcija

Predrag Blagojević, glavni i odgovorni urednik Južnih vesti, dodaje da su niški i drugi konkursi za sufinansiranje medijskih projekata od javnog interesa „farsa“, a da se medijski zakoni zloupotrebljavaju da se „legalizuje korupcija“ i da „vlast kupi lojalnost medija“.

– Novac se na ovim konkursima ne deli da bi građani bili bolje informisani, već naprotiv- da bi bili informisani što lošije, pogotovu o gradskoj administraciji i vladajućoj partiji. Paradoksalno, dakle, gradska administracija novac građana koristi da bi ih lagala – kaže on.

Blagojević podseća da niška gradska administracija ni ove godine nije objavila obrazloženje za imenovanje članova Stručne komisije, kriterijume po kojima su oni izabrani i imena kandidata za članove komisije, što „ruši kredibilitet celog konkursa“.

– U medijima radim duže od 20 godina, ali za većinu članova Stručne komisije nikada nisam čuo. Ipak, kada se pogleda njen sastav, vidi se da je reč o vrlo uskom krugu ljudi koji se „vrte“ po konkursima, kao članovi komisija ili kao učesnici, a koji jedni drugima odobravaju novac, po principu “ti meni serdare, ja tebi vojvodo” – kaže on.

On podseća da Južne vesti nisu aplicirale na ovogodišnjem niškom medijskom konkursu, kao ni na konkursu Ministarstva kulture i informisanja. Ovaj portal je prošle godine na niškom konkursu dobio 600.000 dinara, ali je dobio da ih primi.

– Ne želimo da dajemo legitimitet nečemu što smatramo kriminalnim i duboko suprotnim našim uverenjima – kaže on.

NISU „PROŠLI“ DANAS, MEDIJSKA KUTIJA, CITY RADIO…

Na niški konkurs su stigla 83 projekta, od kojih su budžetski podržana 34, nisu podržana 44, a nije razmatrano pet projekata, zbog propusta u dokumentaciji.

Od 34 projekta koje će finansirati građani Niša, 11 su podnele PR agencije ili radnje, koje se bave „proizvodnjom kinematografskih dela“, „proizvodnjom televizijskog programa“, „TV produkcijom“, „snimanjem“ i „montažom“, ali i „računarskim programiranjem“.

Između ostalih, „nisu prošli“ projekti dnevnog lista Danas, kao i niškog City radija i nezavisnog portala Medijska kutija.

Niška budžetska sredstva nisu dobili ni projekti Politike, Novosti i Sindikata novinara Srbije.

Zorica Miladinović, Niš

Foto: pixabay.com

Napisao/la
Bez komentara

Ostavi komentar