U Nišville press centru će u četvrtak, 9. avgusta od 18:00 časova biti održana promocija tri knjige intervjua (“Jazz Reflections”, “Jazz Connections” i “Jazz Vibrations”) hrvatskog jazz novinara i promotera Davora Hrvoja, kao i izložba jazz fotografija istog autora. U isto vreme i istom prostoru, u petak, 10. avgusta, održaće se promocija knjige Saše Dracha „Priče o jazzu i drugi zapisi“, a u subotu – promocija knjige „Život kao jam session – Autobiografija Boška Petrovića“, koju je po sećanjima ovog velikog jazz muzičara napisao več pomenuti Davor Hrvoj.
Davor Hrvoj, sigurno najpoznatiji jazz novinar u Hrvatskoj, a verovatno i jedan od najznačajnijih na prostorima bivše Jugoslavije, dugogodišnji je jazz promoter: umetnički voditelj jazz manifestacija Hrvatskog društva skladatelja, voditelj projekta “Jazz lab” Hrvatske glazbene mladeži, organizator i medijator tribina o džezu za učenike osnovnih i srednjih škola i studente. Urednik je i voditelj mnogih specijalizovanih emisija na radiju i televiziji (od kojih su „Vreme je za jazz“ i „Svijet jazza“ na HRT-u dobro poznate i ljubiteljima ove vrste muzike i van Hrvatske), kao i Hrvatskog jazz portala (jazz.hr), a od 2007. do 2012. i web stranice Hrvatskog društva skladatelja (hds.hr). Sarađuje sa mnogim štampanim medijima, autor je specijalizovanih tekstova o jazzu i bluesu u mnogim inostranim enciklopedijskim izdanjima, kao i član značajnih međunarodnih žirija – između ostalih i onog za dodelu European Jazz Prize, a član je ekspertske komisije za nagradu Porin. Dobitnik je više priznanja u Hrvatskoj i inostrantvu, a odlukom Ministra kulture Republike Poljske 2015. je odlikovan Ordenom časti za zasluge u promociji poljske kulture.
U svojim knjigama “Jazz Reflections” (Radio 101, 2001), “Jazz Connections” (Menart, 2010) i “Jazz Vibrations” (Menart, 2011), objavio je intervjue sa više desetina najznačajnijih jazzera sa kraja prošlog i početka novog milenijuma – što je izuzetan novinarsko-publicistički opus i u svetskim razmerama. U najkraćem, Hrvoj odlično zna i šta treba, ali i kako treba da pita svakog od intervjuisanih, a osim obaveznih i veoma potrebnih uvodnih instant biografija, svako od muzičara je predstavljen i najznačajnijim diskografskim izdanjima. Osim o muzici – i to na stručan, ali pristupačan način čak i onima koji možda tek ulaze u svet džeza – u ovim intervjuima se mogu naći i razmišljanja muzičara o umetnosti uopšte, životnoj filozofiji i stavovima, a autorove napomene i zapažanja naizgled trivijalnih detalja koji se događaju tokom razgovora – daju potpuno zaokruženu sliku svakog od muzičara. U ove tri knjige Hrvoj je predstavio i: Georgea Bensona, Anthonyja Braxtona, Davea Brubecka, Garyja Burtona, Dona Byrona, Jamesa Cartera, Reginu Carter, Rona Cartera, Chicka Coreau, Ornettea Colemana, Arta Farmera, Bennyja Golsona, Johnnyja Griffina, Charliea Hadena, Jima Halla, Herbiea Hancocka, Ramseya Lewisa, Toma Harrella, Davea Hollanda, Freddiea Hubbarda, Bobbyja Hutchersona, Elvina Jonesa, Yusefa Lateefa, Abbey Lincoln, Charlesa Lloyda, Joea Lovana, Branforda Marsalisa, Wyntona Marsalisa, Bobbyja McFerrina, Pata Methenyja, Marcusa Millera, Davida Murraya, Jamesa Newtona, Joshuu Redmana, Dianne Reeves, Sonnyja Rollinsa, Pharoaha Sandersa, Carlu Bley, Dee Dee Bridgewater, Artura Sandovala, Mariju Schneider, Stanleya Clarkea, Johna Scofielda, Stanleya Jordana, Gregoryja Portera, Tonyja Scotta, Archiea Sheppa, Tootsa Thielemansa, McCoya Tynera, Randyja Westona, Cassandru Wilson, Reggiea Workmana, Joea Zawinula…
Uz predstavljanje ove tri monumentalne knjige intervjua, u istom prostoru i u isto vreme, biće otvorena i izložba Hrvojevih fotografija mnogih od pomenutih muzičara, nastalih širom Evrope od devedesetih godina do danas. Ono što njegove koncertne portrete jazzera izdvaja od sličnih fotografija drugih (dokazanih) fotografa je upravo Davorova bezuslovna posvećenost i ljubav prema jazzu i poznavanje svih onih nijansi u opusima muzičara koje portretiše – i kada se tome doda i nesporno zanatsko – umetničko umeće u “baratnju” kamerom – rezultat su fotografije sa dušom kojima je ne samo uhvaćena izuzetnost trenutka, već koje i sinestetski stvaraju utisak muzičkog toka.
U petak, 10. avgusta, biće predstavljena knjiga Saše Drach „Zapisi o Jazzu i druge priče“ (Sandorf, 2016). Ovom knjigom Saša Drach – muzički, književni, pozorišni i filmski kritičar, novinar, urednik, knjižar, antikvar, izdavač i prevodilac impresivnog opusa… potvrđuje da je možda pre svega toga – istinski zaljubljenik i odličan poznavalac džeza. Erudita umetničkog backgrounda (jedna baka mu je bila profesorica klavira, a otac – doajen hrvatskog i ex-Yu glumišta Vanja Drach) kroz lične priče koje prate njegovo muzičko sazrevanje iznosi stavove veoma bliske svim iskrenim ljubiteljima jazza.
Kako se kaže u jednoj od recenzija ove knjige: “nemoguće je čitati ovu knjigu a ne poželeti što pre poslušati albume o kojima piše – a piše u opuštenom maniru poznavaoca i insajdera, čas ekstatično ali staloženo, čas euforično i „iskulirano“ – uz obilje anegdota iz vlastitog života i života jazzista sa kojima se susretao. A život i jazz su kod njega neraskidivo isprepletani… Reminiscencije na vrhunske koncerte, fragmenti razgovora vođenih s manje-više ekscentričnim umetnicima, impresije o pojedinim kompozicijama ili albumima, štikleci iz biografija legendi jazza, uz intimna, topla, smešna i tužna prisećanja na trenutke provedene sa najbližima, i sve to ispripovedano nepretenciozno, neusiljeno, gotovo samozatajno, s prstohvatom samoironije i iskrenog oduševljenja. „Priče o jazzu i drugi zapisi“ osebujna su proza koja čitaoca poziva na jazzerski kreativan pristup životu.“
Davor Hrvoj je i koautor knjige “Život kao jamm session – Autobiografija Boška Petrovića” (Menart, 2012) koja će biti predstavljena u Nišville press centru 11. avgusta. Boško Petrović je jedan od najznačajnijih ne samo ex- Yu već i evropskih džez muzičara, koji, nažalost, nije doživeo njeno objavljivanje. Davor Hrvoj i Boško Petrović godinama su dogovarali i planirali izdavanje ove knjige, a rad na njoj je počeo leta 2010.
“Snimao sam ga od tada pa sve dok nije umro, 10. 1. 2011. Budući da mi nije uspio izdiktirati sve što smo planirali, neke sam dijelove dopunio intervjuima koje sam prije radio s njim… Naše prijateljstvo počelo je još sedamdesetih godina kada sam odlazio na njegove koncerte, što je, između ostalog, utjecalo na moju zaluđenost jazzom, kad me upućivao u tajne jazza, posuđivao mi ploče…” – kaže Davor Hrvoj.
Boško Petrović je najvažniji muzičar u istoriji hrvatskog ali i ex-Yu jazza i sigurno najpoznatiji hrvatski jazzista u svetu, uspešan vibrafonista, kompozitor, producent, promoter, pedagog, diskograf, vlasnik jazz kluba… Prema Boškovoj želji, u knjizi se govori samo o njegovm životu vezanom za muziku – a i samo u tom domenu, svima koji iole znaju ko je i kakav je on bio – jasno je da je tu bilo “materijala” za bar tri života – što angažovanju Davora Hrvoja daje još veći značaj. Knjiga donosi i sećanja na njegove susrete s velikanima jazza sa kojima je svirao i družio se, kao i mnogo duhovitih priča iz tog miljea. Rečju, bio je čovek koji je živeo jazz. Uostalom, kako je sam rekao: “Jazz se može naći u slikarstvu, književnosti, u načinu druženja, u izboru pića i lokala, sve je to za mene jazz”.
Izvor i foto: Nišville Jazz Festival