All stars sekstet američkih post-bop muzičara mlađe generacije “Black Art Jazz Collective” (BAJC) nastupiće na Nišvilu 2018. u nedelju, 12. avgusta. Članovi sastava su: saksofonista Wayne Escoffery, trubač Jeremy Pelt, trombonista James Burton III, klavirista Xavier Davis, kontrabasista Vicente Archer i bubnjar Johnathan Blake.
“Black Art Jazz Collective” (BAJC) su osnovali Escoffery, Pelt i Blake – sva trojica diplomci prestižnih džez akademija na severoistoku USA, i već etablirani akteri njujorške jazz scene – kroz sastave koje su predvodili pod svojim imenima, ali i kao nezamenljivi članovi sastava koje predvode džez legende Tom Harrell, Bobbi Hutcherson, Wayne Shorter ili Ron Carter.
Grupa je okupljena tokom važnog perioda kada je reč o “crnom identitetu” u američkom društvu i posebno u umetnosti. BAJC teže pronalaženju nove snage u džezu kao sigurno najvažnijoj afroameričkoj umetničkoj formi, odnosno, odavanje počasti crnoj kulturi na pozitivan način. S druge strane, međusobno prijateljstvo članova sastava koji su odrastali i sazrevali svirajuću zajedno daje ovoj grupi snažan kolektivni izraz koji u “ukupnom zbiru” daje mnogo više nego kada se “saberu” samo njihovi nesumnjivi individualni kvaliteti.
Prvi nastup grupa je imala aprila 2013. godine u “Dizzy`s Clubu” u sklopu programa Jazz u Linkoln centru, a basista je u to vreme bio Dwayne Burno, jedan od najtalentovanijih i najtraženijih njujorških muzičara, čija je smrt 8 meseci kasnije, kao posledica oboljenja bubrega, bila ogroman šok za celokupnu jazz javnost, a posebno za članove BAJC. Adekvatnu zamenu, na predlog trubača Pelta, grupa pronalazi u Vicente Archeru – jednoj od glavnih pokretačkih snaga trija Roberta Glaspera.
Godine 2016. grupa je dobila priliku da tokom nastupa u dve uzastopne večeri snimi album u “The Side door jazz klubu” u Konektikatu, na novoj, upravo nabavljenoj opremi za snimanje. Vlasnici kluba Ken Kitchings i Jan Mullen nisu nimalo slučajno odabrali da album “Black Art Jazz Collective Presented by The Side door jazz club” bude njihov prvi izdavački potez – što se pokazalo kao pun pogodak jer je album naišao na odlične reakcije i publike i kritike, pa je u čuvenom “Downbeat” magazinu ocenjen sa 4,5 zvezdice.
Osnova izraza BAJC počiva na tradicijama sastava (Jazz Mesengers) koje je vodio Art Blakey, kao i ranijih, akustučnih radova Milesa Davisa, a njihov pristup post-bopu daje im manevarski prostor da svojom muzikom, osim kompletnog afroameričkog muzičkog nasleđa dotaknu i neke savremenije muzičke stilove poput funka i hip-hopa. Kako kažu kritičari, “BAJC album je klasičan primer neverovatnog drajva, samosvesnosti i kohezije među članovima – tipičan dokument autentično iskovane muzike”. A to je posebno uočljivo na njihovim koncertima širom sveta koji su usledili tokom kampanje promocije albuma. Kako sami kažu, u duhovnom smislu, njihova muzika je inspirisana ikonama, afroameričkim aktivistima i borcima za građanska prava, kao što su W.E.B. Dubois, Sojourner Truth, Barack Obama (…) kojima su i direktno posvećene neke kompozicije. “Black Arta Jazz Collective” nije samo grupa čiji su članovi neki od najtalentovanijih i najcenjenijih muzičara njihove generacije, već takođe i sastav ponosnih afroameričkih ljudi koji slave crnu kulturu, i posvećenih ideji da pružaju pozitivan primer mladim muzičarima svih nacionalnosti i kultura.
Izvor i foto: Nišville Jazz Festival