U Gimnaziji „Sv. Kirilo i Metodije“ u Dimitrovgradu 18. i 19. novembra održan je seminar na temu „Kako povećati efikasnost i motivaciju za rad i učenje – racionalno-emocionalno bihevioralni pristup“. Autori i realizatori seminara bile su Milena Oparnica, školski psiholog, terapeut sistemske porodične terapije i REBT savetnik, i specijalista školske psihologije, REBT tearpeut i savetnik-koordinator Mirjana Trkulja.
Prema rečima direktorke Gimnazije Snežane Simeonov, ovaj seminar bio je predviđen godišnjim planom rada škole i planom usavršavanja nastavnika, a njegovi glavni ciljevi bili su razvijanje kompetencije i sticanje specifičnih znanja i veština, koje doprinose da zaposleni podstiču motivaciju učenika za veću efikasnost u učenju. Neki od specifičnih ciljeva bili su upoznavanje sa racionalno-emocionalnim pristupom prema bazičnim životnim pokretačima i postavkama, prepoznavanje racionalnih i iracionalnih uverenja kod ljudi, razumevanje tehnike preispitivanja sopstvenih uverenja i njihovog prevođenja iz iracionalnih u racionalna, usvajanje tehnika za razvijanje veština komunikacije zasnovanih na aktivnom slušanju, asertivnom pristupu i sl.
„U pitanju je seminar koji je od velike koristi za svakog nastavnika, za svakog učesnika, zato što nas uči da kontrolišemo sopstvene emocije, da prepoznamo iracionalne misli kod sebe i naših učenika, sa ciljem da im pomognemo i da se poveća motivacija za učenje i rad, i to ne samo kod učenika, već i kod nastavnika. Prezadovoljni smo seminarom, kao i izvrsnim predavačima – to su specijalisti školske psihologije, terapeuti, savetnici, koji imaju ogromno životno i profesionalno iskustvo“, kaže Simeonova.
Direktorka naglašava da je zadovoljna odzivom zaposlenih, te smatra da će im znanja koja su stekli na ovom seminaru dosta koristiti u praksi, i dodaje:
„Svako od nas je prepoznao sebe u nekim situacijama i vežbama koje smo praktično radili. Ovakav pristup je izuzetan, zato što otvara čoveka prema sebi, podstiče ga da sam radi na sebi – jer kada nam neko kaže da je nešto dobro, to su ipak ubeđenja nekog drugog, a za svakog od nas je najprihvatljivije da sam dođe do nekog zaključka. Preporučila bih svima ovaj seminar zato što pomaže da razumemo sebe i druge, da pomognemo sebi i drugima, i da radimo na sopstvenom usavršavanju. Ko će koliko primeniti naučeno u životu i u nastavi, zavisi od njegove ličnosti, od ciljeva, od motivacije, ali mislim da je svako imao šansu da nauči dosta toga.“
Seminar je pozitivno ocenila i Vesna Babić, psiholog i profesor u Gimnaziji. Ona ističe da je, prema njenom mišljenju, seminar imao veoma dobar efekat, te da je predstavljena materija prilično korisna i može se aktivno primeniti u nastavi.
„Jedan od ciljeva seminara bio je da se nauči kako da se neke nekonstruktvne emocije i misli pretvore u konstruktvine, i da se to primeni u našem radu i radu sa učenicima. Mogli smo da naučimo kako da ovladavamo sobom, i kako da određene bihevioralne, kognitivne i emocionalne tehnike primenjujemo u nastavnom procesu. Poseban akcenat je stavljen na stres i načine da se putem ovih tehnika izborimo sa njim“, kaže ona, i dodaje:
„U današnje vreme, kada je svakodnevni i profesionalni život svakog profesora prepun stresnih situacija, prosto moramo raditi na sebi i češće primenjivati ovakve tehnike, koje mogu dati pozitivniji ishod i pomak, i kada je u pitanju nastavni proces, ali i psihičko zdravlje profesora i učenika uopšte.“
Direktorka Snežana Simeonov najavljuje još jedan seminar u skorije vreme, na temu „Primena mobilnih telefona u nastavi“, o kome kaže:
„Ako već ne možemo da pobedimo neke pojave poput upotrebe mobilnih telefona u školi, što dekoncentriše učenike na času, želja i cilj nam je da to iskoristimo na neki produktivan način i da u nastavi primenimo ono što je sastavni deo života učenika.“
D. Jelenkov
Foto: Sergej Andonov