Nekada poznata po ružinom ulju, crnomorskim letovalištima i interesantnim gradova, Bugarska poslednjih godina beleži izuzetne turističke rezultate. Prošle godine posetilo je 9,3 miliona stranih gostiju, a udeo od turizma narastao je na gotovo 12 procenata bruto-nacionalnog dohodka.
Što je tako zaslužni su Bog, koji joj je ostavio lepu prirodu i impozantno kulturno nasleđe, ali i čovek koji se trudi da sve to iskoristi, pa je turizam u Bugarskoj strateško opredeljenje, koje je u poslednje tri godine donelo porast broja gostiju od 8 do 10 procenata godišnje.
Za to postoje i dobri razlozi, jer Bugarska na svom tlu baštini 40 hiljada arheoloških nalaza, pa je po tome odmah posle Italije i Grčke, ima preko 1600 termo-mineralnih izvora, što je stavlja na drugo mesto u Evropi posle Islanda, koristi za turizam 40 planina, ima lepu peskovitu obalu mora sa gradovima koji imaju tradiciju još od Pontske kolonizacije, ima 12 vinskih ruta, sela koja su zadržala svoj oblik često još od 18 veka.
Ove godine ima i Plovdiv, evropsku prestonicu kulture, ali sve to ne bi bilo dovoljno da Bugarska nije u permanetnoj turstičkoj kampanji za koju koristi internet, svoje i svetske medije, turističke agancije, sajmove kao u ovom sličaju, ali u prvom redu goste koji je posete, jer zna da su oni najsigurniji glasnici turističke propagande.
Među njima prošle godine je bilo i dosta turista iz Srbije, koji su nešto više od 420. 000 poseta, osmi po brojnosti među stranim gostima. Analize pokazuju da je njima bila interesantna gotovo cela turistička ponuda Bugarske. Od mora preko banja i planina, do kulturnog turizma.
Delom i zbog toga, Bugarska promoviše ideju Balkanske turističke rute, koja bi sem zemalja Zapadnog Balkana obuhvatala i Tursku, a zajednički imentilji bili bi lokaliteti pod zaštitom UNESKO-a.
Ove godine Bugarska će u novu turističku sezonu krenuti bogatija sa Plovdivom, jednom od dve evropske prestonice kulture i jednim od najstarijh gradova zapadne civilizacije, ali i saznanjem da se i na turstičkom tržištu treba objedinajavati i koristiti iskustva drugih. Delom zbog toga je i potpisan memorandum o saradnji u turizmu sa Srbijom.
Inače, Bugarska je zemla partner 41. Međunarodnog sajma turizma u Beogradu, koji traje do 24. februara. Svoje turističke vrednosti predstavila je na udarnom mestu u hali 1 i štandu veličine 120 metra kvadratnih.
Slobodan Aleksić, Beograd
Foto: Petar Aleksić