Bugari ne mogu bez vozila. To pokazuju podaci o broju vozila i stanovništva u zemlji. Bugarska ima manje od 7 miliona stanovnika, a prema podacima saobraćajne policije, broj vozila u njoj iznosi oko 4 miliona.
Zanimljivije je pitanje koja vozila kupuju Bugari. Kratak odgovor bi bio: polovna vozila pretežno nemačke proizvodnje i to uglavnom na dizel, ona koja će biti povučena sa tržišta Nemačke. Prema Evrostatu, u Bugarskoj je tek 5% vozila staro do 5 godina, što je otprilike oko 160.000, 10% – staro je do 10 godina ili takvih vozila je oko 400.000, 60% vozila odnosno 2,4 miliona staro je od 10 do 20 godina. Skoro milion vozila staro je više od 20 godina što čini 25% voznog parka.
To što Bugari kupuju starije automobile čija se cena kreće između 2.000 i 3.000 evra rezultat je njihove niže kupovne moći. Cene novih vozila počinju od 10.000 evra i lako je razumeti zašto je kod prosečne mesečne zarade u zemlji od 644 evra za godinu dana kupljeno tek oko 35.000 novih automobila.
Međutim, automobilski sektor Bugarske se ne svodi samo na vozila na putevima. Bugarska je na jednom od vodećih mesta u svetu po proizvodnji rezervnih delova, sistema i komponenata za skoro sve svetske automobilske marke. U ovoj sferi u zemlji posluje preko 250 kompanija koje zapošljavaju ukupno oko 65.000 Bugara. Ambicije bugarske Vlade su, između ostalog, još veće i trenutno se vodi žestoka borba za privlačenje jednog od najvećih u svetu nemačkih proizvođača vozila, koji bi otvorio fabriku u Bugarskoj. Da dobije tu investiciju velike šanse ima i Turska, ali Bugarska čini sve što je moguće da ubedi nemačke industrijalce da je najpogodnije mesto za njihovu novu fabriku. Prema publikacijama u nemačkim medijima, Nemci za sada daju prvenstvo Turskoj, ali se konačna odluka očekuje do mesec dana. Paralelno s tim vode se pregovori o otvaranju fabrike velikog južnokorejskog proizvođača automobila, kao i još jednog druge kompanije iz ove azijske zemlje koja je svetski lider u proizvodnji baterija za električna vozila. I kad smo već pomenuli električnu energiju, moramo priznati da u Bugarskoj električna ili hibridna vozila još uvek nisu toliko popularna. Prema poslednjim podacima, u Bugarskoj se vozi oko 800 električnih vozila i iznad 2.000 hibridnih automobila. Trenutno se na bugarskom tržištu nudi 18 različitih maraka na alternativni pogon čije se cene kreću između 30.000 i 40.000 evra. Prema stručnjacima iz branše, pored visoke cene jedna od glavnih prepreka za razvoj ovog “transporta budućnosti” u ovoj zemlji jeste odsustvo dovoljnog broja stanica za punjenje električnih i hibridnih vozila, kao i odsustvo niza bonusa i popusta koji se u razvijenim evropskim zemljama nude vlasnicima električnih vozila.
Izvor: BNR (autor: Vladimir Sabev)
Foto: Stefan Pavić