Predstojeći petak je četvrti po redu kako je odlukom Štaba za vanredne situacije zabranjen rad pijace i prodaje na uličnim tezgama u Dimitrovgradu. Ovo je verovatno jedan od najdužih perioda tokom koga gradsko pazarište nije bilo u funkciji. Po rečima nekadašnjeg tehničkog rukovodioca JP “Komunalac”, pijaca je bila otvorena čak i u vreme epidemije kolere u Dimitrovgradu 1989. godine.
Ovih dana ulogu gradske pijace pokušavaju barem delimično da nadomeste dve odvojene fejsbuk grupe – “Caribrodsći online (zelen) pazar” i “Caribrodsci buvljak – oglasi” formirane tokom ove nedelje. Svaka je ubrzo nakon otvaranja okupila po nekoliko stotina članova, a već su ostvareni i prvi kontakti i kupoprodaje između prodavaca i kupaca.
U razgovoru za FAR Andrijana Spasov, administrator grupe “Caribrodsći online (zelen) pazar” formirane 2. aprila ove godine, kaže da je osnovni motiv za pokretanje grupe bila situacija nastala proglašenjem vanrednog stanja.
“Na udaru su se, pre svega, našli domaći proizvođači koji su svoje proizvode prodavali na lokalnim pijacama. Ostali su bez većeg broja kupaca. Ja kao lokal patriota sam razmišljala šta mogu korisno da uradim za svoju opštinu i da olakšam ljudima vanredno stanje. Onda sam videla na Fejsbuku da je otvorena online pijaca Niška friška, zatim Pirotska pijaca i pomislila: Zašto i naš grad ne bi imao takvu pijacu? Odmah sam otvorila grupu i pozvala nekolicinu ljudi da uđu u nju. Ti ljudi su ušli i pozvali svoje ljude. Moram priznati da nisam očekivala toliko veliki odziv i da sam bila spremna da ljudi ovu ideju ne prihvate sa tolikom ozbiljnošću. Iznenadili su me veoma pozitivno i ponosna sam na svoje sugrađane zbog toga”, izjavljuje Andrijana i dodaje da je grupa za samo sedam dana okupila 983 člana.
“Za sada se najviše nudi med i rakija, zatim jagnjad, ali ima i objava vezanih za prasiće, rasad, ručne radove, sokove, pa i neke proizvode od testa, marmelade, slatko, ječam, kukuruz. Sve što se koristi u svakodnevnoj ishrani ljudi i domaćih životinja je dobrodošlo, kao i sve što je proizvođačima potrebno kako bi što bolje i efikasnije obavljali svoj posao” dodaje Andrijana Spasov.
Ona je zadovoljna nivoom interakcija unutar grupe, po njenim rečima dobija povratne informacije kroz komentare na objave u grupi, a neki proizvođači su dobili i preporuke od svojih kupaca na osnovu ranijih dobrih iskustava.
Veruje da će grupa svakako funkcionisati i nakon vanrednog stanja i da će u narednim danima postati sve aktivnija.
“Kada prestane vanredno stanje, planiram da u nju pozovem i ljude sa strane. Tada će biti uvedeno i odobravanje objava zato što je cilj grupe da lokalni proizvođači dobiju mogućnost da se povežu sa što više kupaca. Članovi grupe, koji nisu iz Dimitrovgrada, imaće mogućnost samo da kupuju proizvode sa naše online (zelene) pijace, ne i da prodaju svoje na istoj. Neka ova grupa ostane kao mesto na kome će lokalni proizvodi lakše naći put do šireg tržišta. Promocija proizvoda na društvenim mrežama je korisna stvar. Zato apelujem na sve, koji budu kupovali preko Caribrodskog online (zelenog) pazara da na grupi daju preporuke proizvođačima sa kojima imaju pozitivna iskustva i da, uz prigodne komentare, dele njihove objave i na svojim profilima. Mislim da je vreme da Srbija čuje za sve kvalitetne proizvode iz Caribroda. Dobro znam da imamo čime da se pohvalimo”, poručuje na kraju razgovora Andrijana Spasov.
Druga grupa “Caribrodsći buvljak – oglasi” formirana je 4. aprila i do sada je okupila 522 člana. U ovoj grupi, kao što je i njen naziv, fokus je na raznovrsnoj robi, od poljoprivrednih proizvoda i opreme do garderobe, stolarije, nameštaja, semenskog materijala, opreme za domaćinstvo i dr. Miljan Velčev, administrator grupe u izjavi za FAR kaže da je njegova namera bila da formiranjem jedne takve grupe omogući sugrađanima da na bezbedniji način pronađu i kupe to što im treba.
“U ovoj situaciji globalne pandemije mnogo je manji rizik kupovati i prodavati on-line, nego na pijaci ili u lokalnim prodavnicama gde su obično velike grupe ljudi. Takođe, ideja ove inicijative je da ljudima omogući da prodaju ono što im u kući nije više potrebno, a neko možda ima potrebu baš za takvom robom”, dodaje Velčev.
On takođe izjavljuje da se dosta ljudi javilo i pohvalilo inicijativu i formiranje fejsbuk grupe za prodaju lokalnih proizvoda i robe, a istovremeno očekuje da ona nastavi sa funkcionisanjem i nakon ukidanja vanrednog stanja. Poručuje da svaku kupoprodaju, razmenu, odnosno, primopredaju robe građani vrše na bezbedan način dok god traje pandemija.
“Caribrodsći online pazar” i “Caribrodsci buvljak” jesu pozitivne inicijative koje su nastale u tzv. vanrednim okolnostima, što naravno, ne znači da neće biti korisne i kada se život Dimitrovgrada i okoline vrati u normalu. Ove dve grupe predstavljaju dobar način jačanja direktne prodaje koja je, istini za volju i ranije postojala u različitim formama, ali su je sada mogućnosti koje pružaju društvene mreže podigle na jedan dostupniji i savremeniji nivo. Direktno povezivanje ponude i potražnje, odnosno, lokalnih proizvođača i potrošača ima svoje ekološke, moralne, ekonomske i praktične prednosti. Na vama je da ih istražite.
S. Ivanov
Foto: Stefan Pavić