Analiza SHARE Fondacije o izveštavanju u kampanji: Demonizacija opozicije i nezavisnih medija

Samo 17 odsto centralnog sadržaja najuticajnijih onlajn medija tokom izborne kampanje 2023. godine bilo je posvećeno izborima, navodi se u rezultatima analize 15 najposećenijih medijskih portala koju je SHARE Fondacija sprovela u periodu od 1. novembra do 17. decembra.

Sport, zabava, crna hronika i ratovi u inostranstvu upadljivo su dominirali nad predizbornim temama i uopšte aktuelnim, društvenim i političkim vestima, dok je ukupan udeo originalnog sadržaja, odnosno vesti iz vlastite produkcije medija zabrinjavajuće nizak, navodi se u saopštenju.

O samim izborima najviše je izveštavao portal 021, dok su o ovoj temi RTS, Telegraf, Blic, Mondo i Espreso objavljivali u proseku manje od jednog teksta dnevno.

Tokom predizborne kampanje, manje od trećine tekstova o izborima bilo je informativnog karaktera, dok je analitika bila izrazito retka i koncentrisana u svega tri medija iz uzorka: 021, Nova.rs, N1.

„To ne znači da je za vreme kampanje politički život u potpunosti izostao sa sajtova onlajn medija, naprotiv, njegovu drastično iskrivljenu sliku činili su umnoženi komentatorsko-promotivni sadržaji pretežno posvećeni aktivnostima predsednika Srbije, kao i demonizaciji opozicije i nezavisnih medija, neretko bez jasnog povoda“, navodi SHARE Fondacija.

Sličnost tema odabranih za noseću vest ukazuje na određeni stepen medijske koordinacije, dok je prepisivanje ili prepričavanje postala pretežna praksa, dodaje se u analizi.

U vreme izborne trke za poslanička mesta u nacionalnim i lokalnim skupštinama, urednici onlajn medija su kao udarne vesti izdvajali priče o tome kako je predsednik države na društvenim mrežama objavio video dok peče palačinke, jede čvarke ili kupuje poklone, pokazuje analiza.

Teme iz privrede i ekonomije, zdravstva ili socijalnih pitanja u velikoj meri su bili niske informativne vrednosti i neretko poligon za afirmativno predstavljanje vladajuće stranke i njenih funkcionera, navodi se u saopštenju.

Kako se navodi u analizi, problematizovanje pitanja ljudskih prava, ekologije, zapošljavanja ili obrazovanja izbegava se gotovo potpunim odsustvom izveštavanja o ovim temama.

Najposećeniji medijski portali u Srbiji uzorkovani su prema podacima platforme za analitiku globalnog internet saobraćaja SimilarWeb: Kurir, Blic, Mondo, Informer, N1, Nova, Novosti, Alo, B92, Telegraf, Espreso, Republika, Pink, 021 i RTS.

Analizom je obuhvaćen sadržaj prvog bloka centralnih tekstova koji su se našli na naslovnim stranama portala u 10h, 14h i 19h u periodu od 1. novembra do 17. decembra 2023. godine, precizirala je Fondacija.

Izvor: FoNet / Danas

Foto: Stefan Pavić

Napisao/la
Bez komentara

Ostavi komentar