Za vozače su najopasnije iznenadne promene uslova vožnje, kada posle dužeg suvog perioda počne da pada kiša. Najopasnije su prve kapi kiše, koje u dodiru sa prašinom stvaraju određene kuglice i onda dolazi do proklizavanja vozila. Kada kiša pada više dana problem su klizavi kolovozi i smanjena vidljivost. Ako ovakvo vreme potraje još nekoliko dana potrebno je da se zamene gume, kaže Duško Pešić, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Ističe da do pojave akvaplaninga (kada vozilo ne može svojom težinom da istisne vodu ispod gume) dolazi iz više razloga.
“Najčešće bankine nisu očišćene, promene uspona i padova i kolotrazi. Kada imamo takve situacije pneumatici treba da odvedu vodu, način i brzina na koji će pneumatici to da urade zavisi od brzine kojom se vozilo kreće, dubine šara i pritiska u gumama i količine vode u kolotrazima”, objašnjava Pešić.
Prema njegovim rečima, osnovna preporuka je držanje rastojanja između vozila u takvim vremenskim uslovima. Dodaje da kod pojave vode na kolovozu može da dođe do gubitka stabilnosti vozila i potrebno je da vozači postepeno smanjuju brzinu.
Kada je vreme maglovito najvažnije je da se brzina vožnje prilagodi uslovima vidljivosti, da se uključe svetla za maglu, a kada je magla veoma jaka i četiri pokazivača pravca, savetuje Pešić. Naglašava da je potrebno da se zamene gume ako ovakvo vreme potraje još nekoliko dana.
“Zakon kaže da su zimski pneumatici obavezni od 1. novembra ukoliko se na kolovozu nalazi led i sneg. Međutim, ako je temperatura niža od sedam stepeni letnji pneumatici gube svoja svojstva, gube mekoću, postaju čvršći i onda se produžava zaustavni put. U nekim delovima Srbije temperature su se već spustile do nule i tu je već potrebna zamena letnjih pneumatika za zimske”, naglašava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Izvor: RTS
Foto: Stefan Pavić